Temperatuur controller met PLC - hoe doe je dat?

Andere onderwerpen dan hierboven vermeld.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
nettenergy

Temperatuur controller met PLC - hoe doe je dat?

Bericht door nettenergy » 24-05-2010 20:47:20

Ik ben van plan mijn OMRON PLC te gebruiken als control unit, maar wil ook een paar Temperatuur Controllers gebruiken. Deze TC's hebben een PID regeling en een schakel relais als uitgang.

De PLC zal met een PC communiceren zodat ik alle data over tijd kan verzamelen en terugkijken.

Mijn TC's hebben (nog) geen communicatie (RS232 of zo).

Nu is mijn vraag hoe ik dit allemaal het beste kan aansluiten zodat ik zoveel mogelijk in de PC kan volgen en de beste sturing krijg.

Er zijn een aantal varianten:
1) De PLC uitrusten met extra ingangen voor thermocouples en de PLC zo programmeren dat een uitgang gestuurd wordt. In deze opzet gebruik je de TC niet en ben je dus ook de PID regeling kwijt + setpoint instellen etc. Voordeel is wel dat je de temperatuur waarden kan uitlezen met de PC
2) De TC gebruiken en de relais uitgang verbinden met de PLC. De gekoppelde uitgang van de PLC stuurt een frequentie regelaar aan. Nadeel is dat je niet de temperatuur waarden in de PC ziet (alleen de status van de relais) maar wel de TC functionaliteit volledig benut

Ook zijn er varianten waarbij je de temperatuur waardes ook direct naar de PC stuurt, maar dat wil ik niet. Alles moet via de PLC lopen.

Kortom: wat is de praktijk aanpak voor het combineren van een PLC en TC, waarbij je dus via het display van de TC het proces wil sturen, maar via de PLC alle data wil ophalen. Wat zijn de eisen aan de TC, moet ik naar 4-20 mA etc?

GJ_
Moderator
Contacteer:

Bericht door GJ_ » 25-05-2010 11:12:06

Kijk eens naar de celciux van Omron.

En anders analoge ingangen en een PID per regeling schrijven.

Plaats reactie

Terug naar “Anders”