Verbinding opzetten tussen CP343-1 en IM153-4 HF

De Modulaire PLC die vrijwel alles kan.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
Wesley van Kuijk

Verbinding opzetten tussen CP343-1 en IM153-4 HF

Bericht door Wesley van Kuijk » 01-09-2019 19:23:40

Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van een nieuwe configuratie en nu krijg ik het volgende niet voor elkaar.
Ik heb op stack 4 achter mijn CPU 315-2DP een CP343-1 gestoken met nummer 343-1EX30-0XE0.
Hiermee wil ik een Profinet netwerk maken en hieraan een ET200M module IM153-4 koppelen met nummer: 153-4BA00-0XB0.

Ik krijg een netwerk opgezet, en ik krijg geen error codes te zien in de hardware configuratie of netpro.
Nu laad ik de configuratie, maar toch blijft de leds SF (vast branden) en BF (knipperen) branden op de CP kaart, en op de ET200M kaart knippert enkel de BF led. Ik dacht in eerste instantie dat ik dit device moest assignen, maar kan dat niet vinden in de classic software.

Zou iemand mij een voorbeeld kunnen geven hoe ik dit profinet netwerk op kan zetten met de kaarten die hierboven benoemd staan?
Super bedankt alvast!

Gr Wesley
Maak het werk een stukje handiger door automatisering

JoopB

Re: Verbinding opzetten tussen CP343-1 en IM153-4 HF

Bericht door JoopB » 02-09-2019 01:01:19

Heb je de slave een naam toegewezen? De naam van d Slave moet precies gelijk zijn aan de naam welke je in de HW config van Step 7 heb toegekend.

Werk je met classic of met TIA en met welke versie?

Joop

Wesley van Kuijk

Bericht door Wesley van Kuijk » 02-09-2019 16:13:39

Hallo Joop.

Bedankt alvast voor de reactie.
Ik werk met de versie 5.5 van de classic software.
Ik weet niet exact hoe je een naam toe wijst aan de slave.

Ik weet in Tia moet je assign device name doen, maar in de classic geen idee. Is het mogelijk om het in stapjes uit te leggen?

Bedankt alvast, groetjes Wesley

JoopB

Bericht door JoopB » 02-09-2019 22:15:28

In Manager: PLC -> Edit Ethernet Node bij mac address op Browse klikken
De gewenste Profinet deelnemer selecteren en bij Assign device name de gewenste naam geven.

Verder vind je op de site van Siemens ook nog een paar programma's waar dat meestal ook mee gaat buiten S7 of TIA om.

hier Primary Setup Tool

en hier Proneta

Het kan zijn dat je je eerst moet registreren om die tools te kunnen downloaden. Asl dat zo is en er zitten export beperkingen op zal het een paar dagen duren voordat je toegang krijgt om ze te downloaden. Als de registratie geaccepteerd is kun je de meeste dingen direct downloaden. ( Soms na het beantwoorden van een paar vragen )

Ik heb hier vanmorgen ook nog eens wat zitten testen met mijn CP343-1 (dit is echter nog een EX21 dus nog wat ouder dan die van jou. Ik had alleen een ET 200S HF slave liggen, deze kreeg ik alleen ingevoegd als ik de oudste versie aanklikte, ik had in eerste instantie een 8DI en een 8DO als in en uitgang deze kon ik echter niet invoegen omdat het oude interface die niet kent, toen heb ik er een 4DI en een Counter module ingezet en ik kreeg daarmee wel communicatie, de BF led op het interface was ook uit , alleen de SF led bleef ook branden. Als ik een ingang hoog maakte werd het betreffende bit in de PLC ook hoog. Alleen voor de communicatie moet je FC11 en FC12 gebruiken uit de Simatic_Net_CP CP300 librarie.
Verder moet je een bereik aanmaken in een DB voor je IN en OUTPUT. Je kunt het beste de adressen van de Slave(s) die achter de CP zitten laten beginnen bij 0 en ze doorlopend omhoog nummeren, Want de overdracht met FC11 en FC 12 begint bij 0 een loopt dan door tot het hoogste adres.

MVG,
Joop

Wesley van Kuijk

Bericht door Wesley van Kuijk » 07-10-2019 20:56:05

Hallo Joop,

Excuus voor de late reactie, was beetje drukke tijd dus had geen tijd gehad om verder te kijken.
Nu ben ik even overgestapt van ProfiNet naar ProfiBus met een CP342-5 naar een ET200M.

Ik krijg alles voor elkaar, communicatie loopt, geen foutmeldingen.
Nu is het zo dat ik achter de ET200 een dig. Ingangskaart van 16 bits heb zitten, daarachter dit. Uitgangen 16 bits en analoge uitgang 4x12bit.
Ik heb een DB aangemaakt met daarin opgenomen de in en uutgangen.

Ik krijg het voor elkaar om via FC1 en FC2 de ingangen in te lezen, alleen de uitgangen krijg ik maar niet aan de praat.
Is het mogelijk dat je een voorbeeldje stuurt met de configuratie en een daarbij horende DB?
Ik heb zo'n vermoeden dat ik iets verkeerd doe met de indeling in de DB en dat ik dus ook FC1 en FC2 verkeerd instel, maar ik snap het niet helemaal.

Hartelijk dank alvast, groetjes Wesley
Bijlagen
DB1.jpg
DB opgebouwd
DB1.jpg (89 KiB) 134 keer bekeken
Software 1.jpg
FC1 en 2
Software 1.jpg (33.96 KiB) 134 keer bekeken
Hardware 1.jpg
Werkende hardware
Hardware 1.jpg (121.22 KiB) 134 keer bekeken

JoopB

Bericht door JoopB » 09-10-2019 12:16:57

In de HW config moet je de adressen voor de OUTPUT ook vanaf 0 doorlopend te nummeren( Als ik op mijn pc een kaart invoegt krijg de eerste output kaart automatisch het adres 0 en de volgende kaart het volgende vrije adres. In mijn DB heb ik de input en de output die wordt gebruikt in een aparte Struct gezet dan kun je aan de FC's de adressen symbolisch ingeven (Als de DB ook een symbolisch naam heeft) waardoor je het adres niet als een pointer moet invullen.
In jou HW begin je echter met adres 2 voor de output je moet dan ook 2 byte reserve in de DB plaatsen voor je output adres 2 (De Send en RECV fc bedint altijd te senden en ontvangen vanaf adres 0 ook als deze niet in de HW zijn ingegeven. Als je bv met je ingangen begint met 20 en je heb 2 byte ingangen dan wordt er 22 byte data verstuurd en moet je ook minimaal 22 byte date voor je ingangen in je DB configureren. Met de uitgangen is dat precies hetzelfde.
HW_config CP342-5.JPG
Adressen vanaf 0
HW_config CP342-5.JPG (90.76 KiB) 116 keer bekeken
DB10_ DB_I_O.JPG
DB10 met reserve voor in en output, als je meer in of out put krijg kun je een gedeelte van de reserve in boven staande struct plaatsen en de reserve kleiner maken met dat gedeelte, daarna ook nog een keer de Fc met de SEND en RECV FC's openen en opslaan en overdragen naar de PLC.
DB10_ DB_I_O.JPG (217.27 KiB) 116 keer bekeken
FC11_Com_CP342_5.JPG
Oproep FC2 en FC2 in FC11 (FC 11 in OB1 oproepen of nog beter FC2 in een van de eerste Netwerken van OB1 oproepen en FC 2 in een van de laatste en het programma waar de ingangen gebruikt worden en de uitgangen worden gestuurd, daar ergens tussenin.
FC11_Com_CP342_5.JPG (170.37 KiB) 116 keer bekeken
Door gebrek aan de juiste hardware heb ik bovenstaande niet getest!

Wesley in Windows7 heb je bij Bureau-accessoires een Knipprogramma hiermee kun je delen van je scherm selecteren en opslaan als PJG-file die afbeeldingen zijn veel beter leesbaar dan een foto van het scherm.

mvg,
Joop

Wesley van Kuijk

Bericht door Wesley van Kuijk » 09-10-2019 21:50:56

Hallo Joop,

Ik heb het getest, en het werkt goed.
Nu snap ik waarom ik geen uitgangen uitgestuurd kreeg, ik zat twee bytes verkeerd omdat we altijd onafhankelijk van de HW config beginnen te tellen vanaf adres 0. Nu heb ik dus in mijn DB twee lege bytes aangemaakt vanaf byte 20, nu kan ik dus gewoon in mijn HW config adres QB2 en 3 enz. aanhouden.

Hartelijk dank voor de heldere uitleg.

Gr Wesley

Plaats reactie

Terug naar “S7-300”